17:24


Tio enkla knep att komma igång med träningen och även lyckas...

Köp snygga och fräscha träningskläder för jag lovar att det skänker en viss motivation att tycka man ser någorlunda bra ut när man ska svettas gärnet. Man vill ta på sig dom och i sin tur använda dom till max (för vem går runt i träningskläder hemma?)
Träna tillsammans med någon och om du är en av de personer som tycker träna är jobbigt och svårt så planera träning tillsammans med en vän som är raka motsatsen. För kom ihåg att det är mycket enklare att tänka "äh jag gör det imorgon" när man är själv, svårare att vara en latmask när man lovat att träna ihop med någon annan. Också väldigt bra sätt att motivera varandra till att träna.
Känn dig duktig när du tränar och ge dig en mental klapp på axeln trots att det känns löjligt och vadå träna kan väl alla göra, så varför känna sig duktig? Jo för att då får du in tänket att du gör allt detta för din egen skull och det vinner man på i längden.
Få träningen in i det vardagliga livet så som att gå till jobbet/skolan ist för att åka bil eller något liknande. Är avståndet lite längre men ja plocka fram gamla Bettan och trampa! Andra småsaker som du kan göra är att ta trappen ist för hiss, gå den längre vägen till affären, skippa genvägarna eftersom dom ändå oftast är senvägar. Ja vad kan du göra för att bränna lite extra?
Tänk efter på vad du dricker för jag läste en gång en artikel att ca 40% av oss människor dricker oss feta, kan ni fatta det? Det tycker jag är helt jävla sjukt alltså. Men visst kan det kännas gott med en cola någon gång och visst saft är säkert jättegott och alkohol slinker väl ner? Men det bästa är att dricka vatten men det vet vi alla redan och alla är less på det men testa blanda ner lite citron och nästa gång du känner att du måste dricka läsk så kolla in lightläsken för då slipper du iaf kalorierna.
Och självklart: tänk efter på vad du äter för det är minst lika viktigt om du ska träna och vill komma i form eller bara gå ner i vikt. Dra ner på godis och alla sötsaker och om du vill - SKIPPA DET HELT som jag gör nu, men bara nu för i längden skulle jag inte klara mig utan lite socker och chansen till att unna mig. Det finns andra nyttiga alt. ist för massa slaggprodukter och kolhydrater och feta kalorier och under året som gott har jag lärt mig alla mina knep och ska nu lära er med:

           Skiva frukt och frys in, all frukt är god och allt jag testat har fungerat fint
           men mina favoriter är äpple, banan, kiwi och vindruvor.
           Börja äta kanel eftersom kanel är bra för blodsockret och stabiliserar nivån.
           TIPS: Ha kanel på den frysta frukten, banan är kanel's bästa vän.
           Många gånger småäter vi för att vi tror att vi är hungrig men det beror oftast på
           att du är uttråkad och vill hålla munnen sysselsatt (det är sant) så testa
           tugga lite tuggummi eller suga på en god läkerol, min favorit: lakris/persika.

Det finns en massa saker man kan göra för att underlätta matvanor och ett annat knep är att börja räkna kalorierna (kcal) för då har men en ganska bra koll på vad man stoppar i sig. Och kolla på innehållsförteckningen och ju mindre och kortare innehåll desto bättre är maten. KEEP IT REAL? Och kom ihåg att den populära "svältmetoden" bara fungerar för stunden då kroppen i svältläge äter av sig själv men så fort du börjar äta igen så lagrar kroppen det som fett och vips så är du tillbaka på ruta ett.
Skaffa en stegräknare för det gör promenaderna mycket roligare, jag lovar! Jag har en superbra som jag fick i julklapp av min syster där man ställer in längd, vikt, längd på steg och kön så ser man hur lång man gott och hur mycket kcal man förbränt. Den är helt underbar och man vill bara gå och gå.
Börja väga dig en gång i veckan för att ha koll på hur det går för dig, hade du en bra vecka eller en dålig? Vad ska du göra om eller ändra till veckan därpå? Räkna också ut ditt BMI (använd denna sida http://www.markazits.com/diet/bmi.php) för där kan man också räkna ut vad din drömvikt borde vara. Det är viktigt att ha en drömvikt för då fokuserar man på den och håller det hälsosamt hela vägen ut.
Gör situps var dag och liknande småsaker hemma, jag gör det alltid innan jag ska lägga mig. Jag gör alltid minst 300 situps om dagen, skidhopp och benböj. Få in det som en rutin och det tar bara ca 10-20 minuter att göra det och det har du väl tid till?
Skaffa dig en drömbild av dig själv, hur vill du se ut? Plattare mage, smalare lår, bredare axlar eller bara "tighta upp dig" lite? Jag hittade en gång en bild på en bekant på facebook och hon hade en ursnygg kropp och så tänkte jag att jag ville också se ut så. Varje gång jag tänkte "nej fan nu orkar jag inte träna, ge mig 4 kilo godis och en trocadero" så tänkte jag på den bilden. Låter skittramsigt jag vet men man gör väl vad man kan för att hålla motivationen uppe?

En sista sak! Det sägs att det tar cirka 21 dagar att få in en ny vana, vad blir din?


Kommentarer
Postat av: Emma

Min nya (och underbara) vana är, att kliva upp klockan 5, VARJE dag för att antingen åka på pace, eller ut och springa :) Det kunde man inte tro om mej va ;)

2011-04-30 @ 10:53:56
URL: http://darhusetihybo.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jätte roliga inlägg om träning, kul läsning! Du håller sån positiv och ändå "saklig" syn på det hela, det gillar jag! Fråga, vad kan man göra om man inte är ett fan av varken frukt eller grönt. Verkligen. Inte. Ett. Fan. ? :)

2011-12-19 @ 22:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0